Myter om knibeøvelser

Der er mange sejlivede myter om knibeøvelser og bækkenbundsmuskler rundt om. Vi gennemgår de mest udbredte myter og misforståelser her og punkterer dem her.

Myte: Knibeøvelser er lette at udføre

Knibeøvelser er slet ikke lette at udføre. Bækkenbundsmusklerne er komplicerede muskler, som er svære at isolere, hvilket gør at mange kvinder træner de helt forkerte muskler. Måske belaster de endda bækkenbundsmusklerne, frem for at styrke dem.

Myte: Knibeøvelser kan læres fra guides på nettet

Mange kvinder tror, at de kan lære at lave knibeøvelser ud fra vejledninger på nettet eller i foldere. Ifølge den australske inkontinensforening viser undersøgelser, at op til 50% af kvinder, der forsøger at lave knibeøvelser ud fra en skriftlig vejledning, faktisk gør det helt forkert. Hverken mænd eller kvinder får nogen effekt ud af knibeøvelser, der gøres forkert, og det kan endda ødelægge musklerne.

Myte: Knibeøvelser virker ikke

Forskning viser entydigt, at knibeøvelser er effektive ved inkontinens, og de kan endda også afhjælpe analinkontinens, hvis årsagen til problemet er en svag bækkenbund.

Der er rigeligt med beviser for, at knibeøvelser er effektive, når øvelserne udføres korrekt ved hjælp af en bækkenbundstræner, eller gennem undervisning og vejledning af en fysioterapeut, der har specialiseret sig i inkontinens. Hvis din knibeøvelser ikke giver resultater, så er det fordi, at du ikke udfører dem korrekt.

Myte: Knibeøvelser skal udføres, mens man tisser

Det er en almindelig misforståelse, at man skal klemme sammen og standse strømmen af urin, mens man tisser, hvis man vil træne bækkenbundsmuskler. At standse strømmen, mens man tisser er ikke en knibeøvelse, men en måde at lokalisere sine bækkenbundsmuskler på. Der er faktisk risiko for at belaste bækkenbundsmusklerne ved at gøre det for ofte.

Myte: Man kan blive for gammel til knibeøvelser

Nogle kvinder mener, at de er for gamle til bækkenbundstræning, og at skaden er sket. Dette er ikke sandt. Alder er ingen hindring for at styrke sine muskler og få stærke bækkenbundsmuskler.

Forskning viser, at ældre mennesker får lige så meget ud af bækkenbundstræning ved behandling af inkontinens som yngre mennesker.

Myte: Når man har født er skaden sket

At du har født et barn, betyder ikke at dine bækkenbundsmuskler for evigt er ødelagte, og at knibeøvelser ikke vil virke. Heldigvis.

Undersøgelser viser at ca. 50% af alle kvinder mister nogle af de understøttende funktioner i bækkenbunden, som følge af graviditet og fødsel, hvilket fører til forskellige grader af nedsunken bækkenbund. Størstedelen af kvinderne oplever ingen symptomer, før det har udviklet sig til et alvorligt problem. For nogle kvinder sker udviklingen hurtigt, mens det hos andre sker over en længere årrække. Samtidig viser forskning, at kvinder, der oplever urininkontinens under graviditet, har en øget risiko for at udvikle inkontinens senere i livet.

Hvis du træner din bækkenbund efter fødslen vil du afhjælpe risikoen for inkontinens senere i livet, og du vil undgå en nedsunken livmoder.

Myte: Knibeøvelser virker ikke på alle

Alle – også kvinder, der ikke har født –  kan få stor nytte ud af at lave knibeøvelser.

Bækkenbundsmusklerne er lige så vigtige som andre muskler i kroppen og skal trænes og styrkes. Når bækkenbundsmusklerne bliver svage, påvirker det selvtilliden i langt højere grad end hvis det var andre muskler.

Kvinder bør regelmæssigt træne deres bækkenbundsmuskler for at modvirke inkontinens, som oftest dukker op under graviditeten. Knibeøvelser hjælper også med at forebygge nedsunken livmoder, gøre sexlivet bedre og endda gøre fødslen lettere.