Sådan virker Kegelmaster

Kegelmaster er baseret på et basalt, men effektivt træningsprincip om øget belastning. Kegelmaster træner din bækkenbund ved en fuld udvidelse af bækkenbundsmusklerne efterfulgt af en fuld sammentrækning, hvilket giver den mest effektive træning af bækkenbundsmusklerne. Fjedrene skaber modstand på musklerne, ligesom vægte når du træner biceps eller andre muskler. .

Kegelmaster er en bækkenbundstræner, der effektivt hjælper kvinder til at lave korrekte knibeøvelser med belastning, så muskelstyrken hurtigt opøges. Kegelmaster kan bruges af alle kvinder uanset eksisterende muskelstyrke. Trinene indstilles ved hjælp af de tilhørende fjedre. Modstanden afhænger af på hvilket trin fjedrene er placeret.
> Læs mere om progressiv modstandstræning

Start på det laveste trin. Det gælder ikke om at begynde på så højt et niveau som muligt, men at finde det niveau, hvor du personligt opnår den bedste træning af dine muskler. Det er vigtigt, at du ikke starter for hårdt ud, og at du ikke overbelaster dine muskler. Kegelmaster fungerer lige som en træningsmaskine i motionscenteret, hvor du sætter vægte på for at øge modstanden.

Et træningsæt består af 30 knibeøvelser. Vi anbefaler, at du træner hver dag i starten med 3 sæt bestående af 30 knibeøvelser. For at øge din muskelmasse, skal du fortsætte med at udfordre dine muskler ved langsomt og konsekvent at øge modstanden ved hjælp af fjedrene. Når du er klar til at sætte mere modstand på første gang, skal du fremadrettet træne á 6 sæt.

Træner du dine bækkenbundsmuskler med progressiv modstand kan du forvente, at styrken i dine muskler holder i 6 uger uden træning. Generelt falder styrken ved en lavere hastighed end det tager at opbygge muskelstyrken. Muskeltabet forsvinder hurtigere hos ældre (65+) end hos yngre, men for begge grupper gælder det, at muskeltabet begynder efter 12-31 uger efter træningsstop.

Hvis du opretholder belastningen har det ingen indflydelse på muskelstyrken at mindske hyppigheden af træningen.