Kegelmaster – gør knibeøvelserne effektive

Flere undersøgelser og studier har påvist, at over 30% af alle kvinder træner deres bækkenbundsmuskler forkert – selv efter at de har modtaget personlig vejledning hos læge eller fysioterapeut.  Nogle kvinder belaster endda bækkenbundsmusklerne under træningen og gør mere skade end gavn. Kegelmaster hjælper med at gøre knibeøvelserne korrekte og effektive. 

Hvorfor bruge Kegelmaster?

Kegelmaster er en bækkenbundstræner, der hjælper kvinder i alle aldre uanset muskelstyrke i bækkenbundsmusklerne med at få ordentligt udbytte af deres knibeøvelse. For at opnå effekt af knibeøvelserne er det nødvendigt at bruge en bækkenbundstræner som Kegelmaster, der ved hjælp af øget belastning øger muskelstyrken i din bækkenbund og sikrer, at du træner de korrekte muskler – på korrekt vis.

Kegelmaster har 15 træningstrin, der indstilles ved hjælp af de tilhørende fjedre. Fjedrene skaber øget belastning på musklerne.

Bækkenbundstræner - Kegelmaster træner bækkenbundsmusklerne

Bækkenbundstræner – Kegelmaster træner bækkenbundsmusklerne

Dine bækkenbundsmuskler fungerer ligesom alle andre muskler i kroppen. Lige så vel som du bruger belastning, når du skal øge muskelstyrken i dine arme, ben, mave eller andre steder, bør du også træne dine bækkenbundsmuskler ved hjælpe af belastning. Bækkenbundsøvelser uden modstand svarer til at træne biceps uden vægte.

Lige så vel som vi ved, at det er mere effektivt at træne biceps med vægte, så er det også mere effektivt at træne bækkenbundsmusklerne ved hjælp af belastning.
> Læs mere om hvorfor du skal træne med øget belastning samt de 10 mest almindelige fejl, kvinder begår, når de laver knibeøvelser

Kegelmaster giver desuden mulighed for at træne muskler i bækkenbunden, som det ellers ikke er muligt at træne uden en bækkenbundstræner.

En stærk bækkenbund er vigtig

I følge en norsk rapport har hver fjerde kvinder i den fødedygtige alder problemer med inkontinens. Det kan afhjælpes ved regelmæssig og korrekt bækkenbundstræning. Undersøgelser har også vist, at bækkenbundstræning med progressiv belastning kan afhjælpe nedsunken livmoder og bristninger under fødslen.

Stærke bækkenbundsmuskler er vejen til bedre sex. Ved at træne dine bækkenbundsmuskler regelmæssigt med Kegelmaster vil blodcirkulationen i området bliver forbedret, og dermed vil der komme mere blod til de nerver og muskler, som frembringer orgasmer. Samtidig vil dine bækkenbundsmuskler blive stærkere, og din skede føles strammere, hvilket giver større nydelse til både dig og din partner.
> Læs mere om bækkenbundsmusklernes påvirkning af dit sexliv

Historien om Kegelmaster

Gynækolog og professor Dr. Arnold Henry Kegel er manden, der satte fokus på kvinders bækkenbundsmuskler, og præsenterede omfattende forskning i bækkenbundstræning. Han er ophavsmanden til det meste af den viden, der foreligger i dag. Dr. Kegel opdagede i 1940’erne at modstandstræning af bækkenbundsmusklerne ikke bare løser problemer med stressinkontinens effektivt og sikkert, men at det også er muligt at afhjælpe nedsunken livmoder med op til 5-7 cm. Desværre levede Dr. Kegel ikke længe nok til at udvikle en bækkenbundstræner.

Først i 1998, efter mange års forskning og udvikling, udviklede David Wallick Kegelmaster, som den eneste bækkenbundstræner baseret på progressiv modstandstræning. I løbet af de sidste 16 år har bækkenbundstræneren effektivt hjulpet kvinder, der har døjet med nedsunken livmoder, stressinkontinens og et utilfredsstillende sexliv.

Kegelmaster har været på det amerikanske marked siden 1998, mens Kegelmaster EU først er blevet etableret i 2013. Kegelmaster EU forhandler og distribuerer Kegelmaster på det europæiske marked.

For uddybende information

“Reeducative treatment of female genuine stress incontinence” af Benventui et al, 1987.
Assesment of Kegel exercise performance after brief verbal instruction ” af Bump et. al, 1991.
“Knowledge about and ability to correct pelvic floor muscle exercises in women with urinary stress incontinence” af Bø et. al, 1988.
“Progressive resistance exercise in the functional restoration of the perineal muscles” af A.H Kegel, 1948.
“A community based epidemiological survey of female urinary incontinence ” Hannestad et al, 2000
Træning af bækkenbunden forebygger inkontinens” af Ulla Due, 2008.