Inkontinens – du er ikke alene

Urininkontinens er en lidelse, der berører et par hundredetusinde kvinder i Danmark. Faktisk døjer hver 3. kvinde i den fødedygtige alder med inkontinens, og forekomsten er størst hos kvinder, der har født, og kvinder efter overgangsalderen. På verdensplan er der tale om millioner af kvinder. Så du er ikke alene. Inkontinens er derfor ikke noget du skal skamme dig over.

De fleste kvinder lider i stilhed med deres inkontinens. Mange nybagte mødre tør ikke spørge de andre mødre i mødregruppen om de også har problemer med at holde på vandet eller drypper. Hvis de gjorde, ville de føle en stor lettelse – for sandsynligheden for at de andre også har problemer er meget stor. Det er første skridt på vejen til behandling af inkontinens.

Rigtig mange kvinder tror, at inkontinens er en tilstand, der ikke kan gøres noget ved, og at de blot skal acceptere det. Det er ikke sandt.

Du er ikke alene. Og du kan gøre noget ved din inkontinens.

Fakta om inkontinens

Kvinder er mellem fire til fem gange mere tilbøjelige end mænd til at have problemer med inkontinens. Årsagen er, at der bliver lagt så stor et pres på bækkenbundsmusklerne under graviditet og fødsel, at det svækker musklerne i sådan en grad, at hvis de ikke bliver trænet op igen, kan problemet vare i flere år.

Selv hvis problemet går over af sig selv igen, er risikoen for at udvikle inkontinens senere igen meget stor. Undersøgelser viser nemlig, at kvinder, der er inkontinente under graviditeten har en øget risiko for at udvikle inkontinens senere i livet igen.

Det er dog ikke kun graviditet og fødsel, der svækker bækkenbundsmusklerne. Også den faldende østrogenproduktion i overgangsalderen svækker musklerne, og det samme gør overvægt og daglige tunge løft.

Bækkenbundsmuskler og inkontinens

Bækkenbundsmusklerne ligger i bunden af bækkenet og har en absolut vigtig betydning for hele det område. Alle organerne i dit bækken (blære, livmoder, endetarm) er understøttet af dette komplekse muskelsystem, som ligger som en hængekøje og holder alt på plads ved hjælp af muskler og væv. Udover at holde organerne på plads, så er det også bækkenbundsmusklerne, der styrer lukkemusklerne, der holder din blære lukket i takt med, at den fyldes op med urin.

Undersøgelser har vist, at uanset om du døjer med urgeinkontinens (tranginkontinens) eller stressinkontinens, så er det samme type inkontinens – der er blot tale om forskel i hvor omfattende problemet er. Forskning har påvist, at der er tale om en manglende evne til at styre lukkemusklerne og en samtidig overaktivitet i lukkemusklerne. Da der er tale om muskelproblemer kan inkontinens heldigvis behandles ved hjælp af muskeltræning (=knibeøvelser udført korrekt og med belastning).

Behandling af inkontinens

Du kan få hjælp til din inkontinens ved at lave korrekte knibeøvelser. Korrekte knibeøvelser styrker alle bækkenbundsmusklerne og øger hele tiden muskelstyrken ved at lægge mere og mere belastning på. Det er vigtigt, at du udfører dine knibeøvelser korrekt, da du faktisk kan belaste bækkenbundsmusklerne ved at træne forkert, hvilket øger risikoen for nedsunken livmoder og forværrer inkontinens.

25% af alle kvinder, der træner bækkenbundsmuskler, gør det forkert – så kast dig ikke bare ud i det. Læs op på korrekte knibeøvelser først:
> 10 fejl, kvinder begår, når de laver knibeøvelser

Med Kegelmaster træner du korrekt. Du får fat i de muskler, du ikke er i stand til at få fat i ellers, og du lægger hele tiden mere vægt på i træningen, så du hele tiden styrker musklerne.

Lægger du ikke belastning på, men nøjes med blot at klemme sammen i bækkenbundsmusklerne, som mange kvinder gør, træner du ikke muskelstyrke. Du træner udholdenhed. Det har desværre ingen effekt. En del kvinder oplever en bedring, selvom de træner forkert, da musklerne helt automatisk reagerer på aktiviteterne. Bedringen varer dog ikke ved og er ikke holdbar. Der er kun tale om en kortvarig effekt.