Graviditetstræning

Det er vigtigt, at du ikke bare spiser sundt under din graviditet, men også at du får trænet. Både almindelig træning af din krop, og i høj grad også dine bækkenbundsmuskler, da disse muskler udsættes for enorm belastning under graviditeten og især fødslen.

Er dine bækkenbundsmuskler ikke stærke nok til at modstå det enorme pres, de udsættes for under graviditet og fødsel, kan du risikere inkontinens (40% af kvinder, der har født, døjer med inkontinens et år efter fødslen), nedsunken livmoder og problemer med orgasme/nedsat følelse i underlivet efterfølgende. Der er derfor en væsentlig grund til at komme i gang med bækkenbundstræningen uanset hvor langt henne du er.

Mange kvinder, der oplever inkontinens under graviditeten, slipper af med det, og endda i flere tilfælde uden at gøre noget. Desværre viser forskning, at kvinder, der har oplevet inkontinens under graviditeten, har en markant øget risiko for at udvikle inkontinens senere i livet. Derfor må du ikke undervurdere vigtigheden af korrekt udførte knibeøvelser under din graviditet.

Andre undersøgelser viser, at næsten halvdelen af alle kvinder har forskellige grader af nedsunken livmoder, som følge af graviditet og fødsel. Det er dog kun hos et fåtal, at problemet viser sig tydeligt efter fødslen – for størstedelen af kvinderne sker forværringen over en længere årrække og viser sig først, når det har udviklet sig til et alvorligt problem. Nedsunken livmoder kan forebygges og behandles ved bækkenbundstræning.

Graviditetstræning

Knibeøvelser

Knibeøvelser udført med belastning kan forebygge og behandle inkontinens. Som med alting er det bedre at forebygge end at behandle, og derfor er det vigtigt, at din graviditetstræning indebærer korrekt udførte knibeøvelser.

Træn hver dag og brug en bækkenbundstræner, som Kegelmaster. Hvis du ikke bruger en bækkenbundstræner, træner du ikke muskelstyrke, men muskeludholdenhed. Da inkontinens skyldes svækkede bækkenbundsmuskler, er det vigtigt, at musklerne styrkes – du skal derfor træne på præcis samme måde, som du ville træne dine øvrige muskler i motionscenteret. Altså, med vægte. At træne uden vægte er meningsløst.

Kegelmaster er den eneste bækkenbundstræner på markedet med 15 belastningsniveauer.

Mellemkødsmassage

Knibeøvelser forebygger også bristninger, idet undersøgelser har vist, at presseperioden forkortes hvis kvinden har trænet op til graviditeten. Du kan også forebygge bristninger ved at massere dit mellemkød med særlig olie.

Brug Weleda Perineum Oil eller anden økologisk mandelolie. Olien øger elasticiteten i bindevævet og ved regelmæssig massage og knibeøvelser forbedres blodgennemstrømningen og dermed vævets smidighed.