Nedsunken livmoder

Under graviditeten og fødslen har kroppen været igennem store forandringer, og særligt bækkenbundsmusklerne kan være blevet grad slappe, forstrakte og svage. Den mest almindelige årsag til nedsunken livmoder er fødsler, men også i takt med at kvinder bliver ældre og kommer i overgangsalderen, er der risiko for nedsunken livmoder.

Forskning viser, at ca. 50% af alle kvinder mister nogle af de understøttende funktioner i bækkenbunden, som følge af graviditet og fødsel, hvilket fører til forskellige grader af nedsunken bækkenbund. Kun 10-20% af kvinder med en nedsunken livmoder efter fødslen oplever dog symptomer. De øvrige oplever ingen symptomer, før det har udviklet sig til et alvorligt problem og kræver behandling. For nogle kvinder sker udviklingen hurtigt, mens det hos andre sker over en længere årrække. De manglende symptomer på trods af nedsynkningen fortæller tydeligt, hvor vigtig forebyggelse under graviditeten er.

Kun 2% af barnløse kvinder oplever nedsynkning, og i disse tilfælde er det oftere blæren frem for livmoderen, der fremfalder. Den øgede forekomst af nedsunken livmoder hos kvinder, der har født, peger på at graviditet og fødsel har en væsentlig indflydelse på muskler og bindevæv i bækkenbunden.

Sådan opstår nedsynkningen

Bækkenbunden består af et antal lag af muskelvæv og tilknyttede ledbånd, der er forankret i “bækkenskålen”. Muskelvævet og ledbåndene understøtter alle de organer, der er placeret i bækkenbundsområdet, herunder blære, tyndtarm, endetarm, livmoder og skeden. Bliver musklerne ødelagte eller svage kan de ikke længere understøtte organerne korrekt, og der er risiko for at eksempelvis, at livmoderen glider ned fra sin normale placering i bækkenbunden.

Åbningen i bækkenbundsmusklerne, hvorigennem urinrøret og skeden løber, er omgivet af skambenet og bækkenbundsmusklerne samt analmuskler. Velfungerende bækkenbundsmusklerne holder hele tiden åbningen lukket: når åbningen er lukket, holdes også vagina, urinrøret og anus lukket i det de klemmes mod skambenet og bækkenbunden. Samtidig bliver de indre organer holdt oppe.

Bliver bækkenbunden beskadiget påvirker det bækkenbundsmusklerne, så de bliver mere skrå og skaber en tragt, der lader livmoder, skede og endetarm falde ud gennem åbningen.

urogenital_hiatus1314860029808
Ændringer i bindevævet i bækkenbunden kan også bidrage til udviklingen af nedsunken livmoder. Under graviditeten bliver bindevævet mere elastisk og dermed mere tilbøjelig til at give efter. Det kan også forklare det stigende tilfælde af inkontinens under graviditet.
> Læs mere om bækkenbundsmusklerne

Behandling af nedsunken livmoder

Intensiv styrketræning kan opbygge den indre muskulære støtte af bækkenet ved at løfte bækkenbunden højere op inde i bækkenet samt  øge muskelmassen og fastheden i bækkenbundsmusklerne og bindevævet. Dette vil gøre sammentrækningerne i bækkenbundsmusklerne stærkere og forhindre nedsynkning. Korrekt udførte knibeøvelser kan løfte bækkenbunden og dermed nedsynke organer.
> Læs mere om knibeøvelser

Der er kun få offentliggjorte studier i forebyggelse og behandling af nedsunken livmoder med bækkenbundsøvelser. Men fysioterapeuter anbefaler på det kraftigste bækkenbundstræning, der har vist sig at være effektiv. Korrekt udført bækkenbundstræning har ingen bivirkninger, i modsætning til andre behandlingstyper, og er effektiv i behandling af inkontinens. Da mange kvinder døjer med både inkontinens og nedsunken livmoder kan bækkenbundstræning hjælpe.
> Læs mere om inkontinens

Få hjælp til knibeøvelserne

Når bækkenbundsmusklerne ikke fungerer som de skal, kan det have stor indvirkning på din velvære. Svage bækkenbundsmuskler kan ødelægge et ellers tidligere sundt og aktivt sexliv og give stor ubehag. Fornemmelsen af en nedsunken livmoder er ikke unormal efter en fødsel, og i langt de fleste tilfælde kan det faktisk trænes væk ved hjælp af korrekte knibeøvelser.

Undersøgelser har vist, at 30% af de kvinder, der har fået personlig vejledning i at lave knibeøvelser, alligevel træner nogle helt andre muskler. 25% af kvinder, der laver knibeøvelser, gør ifølge en amerikansk og en australsk undersøgelse øvelserne så forkerte, at de faktisk belaster musklerne og gør skaden større.
> Læs de 10 mest almindelige fejl, kvinder begår, når de laver knibeøvelser

Med Kegelmaster kan du nemt og effektivt styrke dine bækkenbundsmuskler med progressiv modstand. Når du bruger en bækkenbundstræner er du sikker på at gøre øvelserne korrekt, og du får tilmed fat i muskler, du ellers ikke kan komme til.

Kegelmaster bygger på princippet om øget belastning. Træning med øget belastning er et veldokumenteret fysiologisk princip, som går ud på, at når din muskler sammentrækkes med en belastning, der kræver en maksimal indsats, vil du hurtigt forbedre muskelstyrken, hvis modstanden gradvist øges. Med andre ord vokser dine muskler i takt med den udfordring, de får. Men på et tidspunkt, når du et punkt, hvor dine muskler har opnået nok styrke til at udføre de øvelser, du laver. For at få flere muskler, er du nødt til at give dem en yderligere udfordring. Det kaldes progressiv modstandstræning.

> Læs mere om progressiv modstandstræning med Kegelmaster.

Uddybende information
“Signs of genital prolapse in a Swedish population of women 20 to 59 years of age and possible related factors” af Samuelsson et al, 1999
“Progetto monopausa italia study group 2000”
“Risk factors in child birth causing damage to the pelvic floor innervation” af Snook et al, 1986
“Pelvic floor muscle training is effective in treament of female stress urinary incontinence, but how does it work?” af Kari Bø, 2004
“Evidence-based physical therapy for the pelvic floor. Bridging science and clinical practise” af Bø et al, 2007.
“Reeducative treatment of female genuine stress incontinence.” af F. Bevenuti et al, 1987.
“Assessment of Kegel exercise performance after brief verbal instruction” af R. Bump, 1991.
“Knowledge about and ability to correct pelvic floor muscle exercises in women with urinary stress incontinence” af Bø et al, 1988.
“Progressive resistance exercise in the functional restoration of the perineal muscle” af A.H Kegel, 1948.
“Pelvic floor muscle strength and the necessity of supplementary methods for control of correction contraction” af Bø et al, 1990.