Dit underliv efter fødslen

Dit underliv udsættes for meget under fødslen, og det er naturligt at føle sig mere åben, tør eller øm. Læs her hvad du kan forvente efter fødslen og hvordan du hurtigt får din bækkenbund i form efter fødslen.

Under fødslen bevæger barnet sig gennem livmoderhalsen og ud gennem skeden (også kaldet fødselskanalen). Indgangen til skeden bliver strukket, når barnet skal igennem, og i mange tilfælde kan huden mellem skede og anus (mellemkødet) briste eller blive klippet af en læge eller jordemoder for at lade barnet glide ud. Dette kaldes en episiotomi.

Efter fødslen er det ikke usædvanligt for kvinder at føle, at deres skede er mere åben og slap. Nogle kvinder oplever også skedetørhed og/eller smerter under sex. Vi gennemgår her nogle af de ændringer, der sker i dit underliv efter fødslen, og hvad du kan gøre.

Slap og åben fornemmelse

Din skede kan virke mere åben og slap end den gjorde før fødslen. Andre kvinder oplever lige efter fødslen, at de er hævede i underlivet. Det er helt normalt, og hævelsen bør forsvinde efter et par dage.

Hvis du træner dine bækkenbundsmuskler regelmæssigt og korrekt efter fødslen, vil du hurtigt kunne få din bækkenbund tilbage i samme – eller endda bedre – form som før fødslen. Gør du ikke noget, vil de fleste kvinder også opleve, at bækkenbundsmusklerne efter et par måneder genvinder deres fasthed.

Selvom du kan læne dig tilbage og bare vente på at din bækkenbundsproblemer langsomt bliver bedre af sig selv, så er der alligevel rigtig god grund til at lave dine knibeøvelser ved hjælp af en bækkenbundstræner. Korrekt udførte knibeøvelser med øget belastning forebygger og behandler ikke bare inkontinens, som rigtig mange gravide oplever efter fødslen, men hjælper også til at få sexlivet i gang igen.

Rigtig mange kniber forkert, når de træner deres bækkenbund, og derfor bør du altid bruge en bækkenbundstræner. Knibeøvelser kan ikke udføres ud fra en vejledning på nettet, da undersøgelser har vist, at 50% af kvinder, der følger en sådan vejledning, træner forkert. Da forkert træning af muskler kan have ødelæggende effekt, er det derfor ikke ligegyldigt, hvordan du træner dine bækkenbundsmuskler.
>Træner du dine bækkenbundsmuskler forkert?

Skedetørhed

Det er normalt at opleve skedetørhed efter fødslen. Dette skyldes, at østrogenniveauet i din krop er lavt efter fødslen, og det er netop østrogen, der holder musklerne i skeden elastiske og fugtige. Hos ammende mødre er østrogenniveauet endnu lavere, og kvinder, der ammer, oplever derfor langt mere markant skedetørhed.

Når østrogenniveauet er lavt, bliver skedens vægge mere tynde og tørre, hvilket kan gøre sex smertefuldt.

For de fleste kvinder forsvinder skedetørheden igen, når amningen stoppes og menstruationen vender tilbage. Indtil da kan glidecreme og effektive knibeøvelser hjælpe på skedetørheden.

Det er vigtigt at komme i gang med træning efter fødslen - ikke mindst af dine bækkenbundsmuskler.

Det er vigtigt at komme i gang med træning efter fødslen – ikke mindst af dine bækkenbundsmuskler.

Ømhed i mellemkødet

Området omkring skeden kan være meget ømt i perioden lige efter fødslen. Dette forsvinder normalt inden for 6-12 uger efter fødslen. Ved at træne dine bækkenbundsmuskler, øger du blodcirkulationen til dine muskler og nerveender, hvilket øger blodcirkulation og bidrager til en hurtigere heling.

Dit mellemkød kan føle ømt, især dit mellemkød er bristet eller klippet (episiotomi). Smertestillende medicin kan hjælpe, men hvis du ammer, bør du tale med din læge inden du tager smertestillende.

Hvis du er bekymret for om dit mellemkød heler ordentligt, så tal med din sundhedsplejerske eller læge – dette er især vigtigt, hvis du har meget ondt eller du bemærker en lugt.

 

Smerter under sex

Der er ingen rigtige eller forkerte tidspunkter at begynde at have sex igen, efter at du har født. Det handler om hvornår du er klar. Det er ikke usædvanligt at have mindre lyst til sex efter fødslen. Du er formentlig meget træt, og din krop har været meget igennem. Hvis du ikke har lyst til sex, kan sex gøre ondt.

Hvis din manglende sexlyst skyldes manglende fornemmelse i underlivet er det en god idé at komme i gang med knibeøvelserne. En undersøgelse af 301 kvinder over 40 år har påvist, at der er en sammenhæng mellem seksuel ophidselse og stærke bækkenbundsmuskler. Bækkenbundsmusklerne er ikke bare ansvarlige for orgasmesammentrækningerne, men de spiller også ind på blodgennemstrømningen og nervernes funktion i området -. og dermed hele fornemmelsen under sex.

Hvis din skede føles tør og I ikke har tid til at vente på, at knibeøvelserne sætter gang i blodtilførslen, kan I bruge glidemiddel for at se, om det hjælper.

Hvis det gør ondt i mellemkødet at have sex, er det en god idé at få din læge til at tjekke om du heler ordentligt.

Glem ikke at tænke prævention efter fødslen  – det er muligt at blive gravid tre uger efter fødslen.
Skrevet af Ursula Kærle