Undgå bristninger – træn bækkenbunden

I følge Jordemoderforeningen vil omkring 80 procent af alle førstegangsfødende få en bristning under fødslen. Der er mange anbefalede måder at forsøge at undgå bristninger på, heriblandt bækkenbundstræning. 

Bristninger under fødslen

Når barnets hoved kommer frem under presseperioden er der risiko for, at mellemkødet brister eller bliver klippet (episiotomi). Ved at træne bækkenbundsmusklerne og styrke vævet i hele bækkenbunden kan du forebygge bristninger.

Bristninger spænder i grader fra første til fjerde grad. Første graders bristninger er små og overfladiske og heler normalt af sig selv. Andengrads bristninger er dybere og påvirker huden og musklerne i bækkenbunden, og skal sys med sting efterfølgende. Tredje og fjerde grad bristninger involverer huden og musklerne helt ned til endetarmen.

Knibeøvelser og bristninger

Kvinder, der forbereder bækkenbundsmusklerne til presseperioden ved hjælp af knibeøvelser, har stærkere og mere fleksible muskler, hvilket mindsker risikoen for bristninger. Stærke, fleksible bækkenbundsmuskler kan bedre give sig, når barnets hoved skal passere igennem, og dermed mindskes risikoen for at musklerne ødelægges under fødslen markant. Samtidig får du en bedre fornemmelse af dine bækkenbundsmuskler, så du kan presse, når du skal og slappe helt af i musklerne, når du ikke må presse.

Husk dog på, at der er ting du ikke er herre over såsom din huds elasticitet, hvordan dit barn drejer ned gennem bækkenet, hvordan du reagerer på smerte og hvor lang tid fødslen tager. Så uanset hvad du gør, kan du ikke sikre dig imod en bristning, men du kan gøre dit bedste for at undgå det.

Hurtigere heling af bristninger

Ved at træne dine bækkenbundsmuskler  øger du blodcirkulationen til dine muskler og nerveender. Den øgede blodcirkulation bidrager til en hurtigere heling af bristninger.

Du kan forebyge og hele bristninger ved at træne din bækkenbund ved hjælp af korrekte knibeøvelser.
> Læs mere om knibeøvelser