Blæretræning

Bækkenbundstræning og blæretræning er ikke det samme, selvom du kan kombinere de to typer træning uanset hvilken form for vandladningsproblemer, du døjer med. Det er dog bedst at bruge flest kræfter på den type træning, der er mest målrettet dit vandladningsproblem.

Inkontinens skyldes svækkede blæremuskler, som forårsager en manglende styring af blærens lukkemuskler samt en overaktivitet, der gør, at du lækker ved overanstrengelse eller pres på blæremusklerne, eller ikke er i stand til at holde dig, hvis blæren er fyldt. I dette tilfælde vil knibeøvelser med Kegelmaster hjælpe med at styrke musklerne, så de fungerer som de skal.

Hvis du har blæreproblemer (du kan sagtens have både svækkede bækkenbundsmuskler og blæreproblemer) skal du måske tisse hele tiden, og du skal løbe afsted for at nå at komme hen på et toilet. Du har blæreproblemer, hvis du drikker 6-8 glas vand i løbet af en dag og skal tisse mere end 6 gange.

Der er ingen grund til at bruge medicin for at løse problemet, og du skal heller ikke lade være med at drikke væske i håb om, at du så vil have færre uheld. Hvis du ikke får nok væske, bliver blæren irriteret og dermed øges risikoen for at udvikle eller forværre inkontinens.

Forskellen på bækkenbundstræning og blæretræning er hvad du træner. Bækkenbundstræning er knibeøvelser ved hjælp af en bækkenbundstræner, som styrker musklerne i området, således at du uden problemer kan holde på vandet. Blæretræning handler om at træne din blære op til at kunne holde på mere og mere urin og dermed reducere behovet for at gå på toilettet.

Blæretræning

For at træne din blære op til at kunne holde på mere væske er det ofte en god idé at få hjælp af en fysioterapeut. Du kan læse om blæretræning i detaljer her: www.din-inkontinens.dk

Blæretræning kræver en dagbog, så du skal skrive ned, hver gang du har trang til at tisse. Hvis du kan se, at du har trang til at tisse hver time, så skal du vente 1 time og 5 minutter før du går derud. Du skal gradvist øge mængden af tid mellem toiletbesøgene – uden at holde igen på væskeindtagelse. Det er meget vigtigt, at du ikke sidder og tæller minutterne, da det vil gøre det svært for dig at holde dig, så sæt et ur, så du ved, hvornår du må gå ud og tisse.

Blæretræning gør, at du kan holde dig i længere og længere tid og på sigt kan holde dig i 4 timer.

Bækkenbundstræning

I modsætning til blæretræning er der ikke en bestemt guide, du kan følge, når det gælder bækkenbundstræning. Din træning afhænger fuldstændig af din muskelstyrke. Dine bækkenbundsmuskler er skeletmuskler ligesom 80% af dine øvrige muskler i kroppen, og de skal derfor trænes på samme måde ved hjælp af vægte (belastning).

Ligesom du aldrig ville træne dine armmuskler ved at knibe musklerne i armen sammen 40 gange i træk, skal du heller ikke træne dine bækkenbundsmuskler på den måde. Det er en stor misforståelse blandt kvinder, og det er ulogisk og fraviger al viden om muskeltræning. Desuden er der stor sandsynlighed for, at det ikke er bækkenbundsmusklerne, der trænes på den måde.

For at træne dine bækkenbundsmuskler skal du stadig lave knibeøvelser – men du skal bruge belastning (forestil dig vægtene i motionscenteret). Det kan du kun gøre ved at bruge en bækkenbundstræner, der er specielt udviklet til at give modstand og hele tiden kunne øge denne modstand.

Kegelmaster er den eneste bækkenbundstræner på markedet med 15 belastningsniveauer, der gør, at du kan få fuld muskelstyrke i din bækkenbund uanset dit nuværende udgangspunkt.